torsdag 9 augusti 2012

Sena sådder

Det ser så pyttelitet och gulligt ut när fröna precis har grott och sticker upp det allra första ovan jord. Allt ser ju nästan lika dant ut, men ett tu tre så kommer nästa uppsättning blad och då ser man (oftast) vad det var man sådde (om man nu glömde att märka upp raden).

IMG_3281 IMG_3279
Jag tror på en lång och varm höst (!) så därför har jag sått mer morötter och rädisor. Ruccola (som vi lät gå i blom och sen tog frön av på trädgårdsodlakursen förra året) och Mizunakål är också höstsådda. Både ruccolan och M-kålen tål visst några minusgrader (enligt KLOSTRA *), så det ska väl fixa sig innan snön kommer.
IMG_3278
I dag har det varit en fantastisk sommardag, med ett kort avbrott för en liten regnskur, så jag har klippt HELA gräsmattan. Jag behöver alltså inte gå på gymmet i dag och inte behöver jag ta någon kvällspromenad heller! Undrar hur långt man egentligen går när man klipper en tomt på ca 1000 kvm?

evalinnea

* “Odlingssäsongen är långt i från över! Många bladväxter gillar vår höst mer än våra långa, ljusa sommardagar då de lätt blir lite trista och går i blom. Till dessa hör de asiatiska kålväxterna mizuna, pak choi och bladsenap som är goda såväl färska som lätt frästa eller kokta. De tål upp till 3-4 minusgrader och är därför underbara säsongsförlängare på våra breddgrader.”

2 kommentarer:

samson sa...

jag brukar aldrig lyckas med sena sådder fattar inte varför
likadant med de grönsaker man ska så i omgångar blir liksom inget eller bara några små ynkliga
ha det så gott
maggan
Ps: vist har vi haft en underbar sommardag här i Småland

Margot sa...

Jag hoppas också på en lång och varm höst, det behöver vi nu efter allt regnande! Visst är det härligt att få sin motion i trädgården och samtidigt få grejer gjorda:) Här har vi haft mulet och regnskurar idag, lite svalare än vanligt!
Ha det gott!
Kram