torsdag 11 juli 2013

Fortsätter man runt huset …..

….. från “Gula Hörnan” kommer man till huvudentré-sidan av huset (norra sidan). Här fotat från öster till väster, med “Gula Hörnan” i ryggen. Längst ut till höger går gatan.
IMG_6491
Längst bort är det barnbarnens klätterträd (prydnadsapeln) som skymtar.
Till vänster, bortom trappan. ligger surjordsrabatten med en dikesgran i urna, blåbär, smultron och rhododendron ….. och en yogigroda till.
IMG_6495
IMG_6499IMG_6498 IMG_6497
Till vänster, hitom trappan, ligger perennrabatten med jättedaggkåpor från Fagerdala och från Maria, funkior från en jätteklump med förväxta funkior som fanns på tomten när jag flyttade in, stensöta från dotterns trädgård och skuggröna som omplacerats från södra sidan av tomten.
IMG_6492IMG_6493
Utmaningen inför nästa år att göra något vettigt av de två stora gräsplättarna till höger i bild, mellan trädgårdsgångarna och häckarna. Tips mottages med största tacksamhet!
Allteftersom jag införskaffar (helst begagnade) trädgårdsplattor ska trädgårdsgången breddas och förlängas, till slut runt hela huset. Där försvinner ju några kvadratmeter gräsmatta, men det finns mycket kvar.

Några försök att få klematis att trivas och klänga sig över tujorna och idegranen har misslyckats. Troligen mest beroende på att jag varit lite för snabb att sätta sticklingarna i jorden, innan de riktigt vuxit till sig i krukan. Ett undantag från misslyckandet hittade jag och var tvungen att klippa bort tujagrenar så att den stackars lilla klematisen skulle få lite ljus. Jag kommer inte i håg (och inte har jag skrivit upp det heller!) vilken klematis det  var jag satte där, så det ska bli spännande att se när den (förhoppningsvis) blommar framöver. Klematisen från radhuset i Stockholm har tagit sig jättefint. Jag blir så glad för det! Hoppas den orkar blomma nästa vår. Det är en tidigt blommande klematis.
IMG_6503 IMG_6518
Samma gäller för de murgrönor som jag satt som marktäckare. Nu har iaf några tagit sig ock växer på. Det går ju inte fort när det gäller murgröna! Vintergröna kämpar också på för att sprida ut sig och mota bort gräset.
IMG_6520 IMG_6521IMG_6524 IMG_6526
När jag flyttade in var häcken ut mot gatan ca 5 m hög och MYCKET, MYCKET tät. Den kapades rakt av ca 120 cm ovan mark och har kommit igen rätt hyggligt. Tujor kommer ju inte tillbaka på samma sätt som  idegranen, så några har fått bli klätterställningar till (kommande) klematis och andra klängväxter. I år har jag ansat idegranarna för första gången. Mest kapades de in mot trädgården. Ut mot gatan kan de gärna vara lite mjuka & bulliga i formen. Tujorna som är kvar blir mer och mer uppstammade.

Jag tog med mig några sticklingar av “Mahonia” från radhuset i Stockholm. De har stått på tillväxt i en kruka nu i ca 1 år så till hösten ska de i jorden mellan två idegranar. Ett tidigare försök har lyckats, så jag är vid gott mod att det ska lyckas en gång till. Mahonia ser ut som järnek, men har gula blommor.
IMG_6500 IMG_6502
I samma kruka stack jag ner några sticklingar av kaprifol (från kusin M) och de har också etablerat sig bra. Det ska bli intressant att se om det blir några kaprifoler till nästa år i häcken för i höst åker även de sticklingarna ner i jorden. Större planteringsgrop och ny jord ska också hjälpa till att få bättre resultat tänker jag.
IMG_6528
På den här sidan om huset finns det inte så mycket ätbart (förutom ros, ringblomma, echinacea, blåbär, smultron, havtorn och gojibär) som det finns söder om huset, utan rabatterna är mer tillägnade blommor och andra gröna växter, mest perenner.

Avslutar med en bild på huvudentrétrappan i juli. Penséerna och violerna håller än!
IMG_6504

2013a

1 kommentar:

Eva S sa...

Hej! Hittade hit via en annan blogg där du tipsat om att ta bort ordverifikationen för att den ofta är svår att se. Jo jag håller med men trodde att man hade den för att slippa spam? Visst, får man fler "riktiga" komentarer om man tar bort den, kan ju det vara roligt. Får man då också ta bort dubbelt så många spamkomentarer så vet jag inte riktigt. Detta skriver jag inte som kritik utan som en fråga! Har själv märkt att komentarer minskar när fb ökar! Nu ska jag kika runt lite mera här. Du verkar ha en hel del trädgårdsmys.