måndag 22 juli 2013

Nästa års rabatt

Än så länge så ser nästa års rabatt för bedrövlig ut, men inne i mitt huvud där är det en prunkande rabatt med allehanda vårlökar, blå och vita sommarblommor, stockrosor, digitalis, solrosor, prästkragar, blåklockor, malva, jättebalsamin, vallmo och nävor i en skön blandning. Den här rabatten kallar jag för “nästa års rabatt” för den ska ligga i träda över vintern och göras i ordning först nästa säsong.
Men den börjar sakta men säkert ta form ………….

I den ena änden ska jag gräva ner den lilla solcellsstyrda fontänen och fortsätta samla alla stenar som kommer upp när jag gräver och som jag hittat lite var stans. Trädgårdsplattorna ska övergå i en gång av täckbark (med markduk under).längs hela häcken, bakom själva rabatten.
IMG_6749
Bolltistel, förgätmigej, mandelblom, bergsklint, flox, aster och vit steppsalvia avslutar rabatten åt ena hållet och åt andra hållet avslutar blåklockor. Däremellan är det mest gräs-tovor och -klipp som utgör rabatten, än så länge. Myskmalvan från “Folkmedicinrabatten” och prästkragen från “mitt på gräsmattan” har fått flytta hit och ska tillbringa vintern här. Får se om de får flytta igen sen på vårkanten.
 IMG_6742
Jag gillar bolltistel skarp och häromdagen hittade jag Rysk marton (Eryngium planum ‘Blue Hobbit’). Lycka!
Den är så söt tillsammans med sin betydligt större kamrat.
IMG_6720 IMG_6740
Jättebalsaminer har dykt upp i år. Fröna kommer från min vän Maya från början. Frön ska sparas!
IMG_6712IMG_6743
En stockros håller än så länge inne med vilken färg den har. Jag hoppas på laxrosa!! Frön ska sparas oavsett vilken färg det blir.
IMG_6753IMG_6755
Innan semestern är slut ska jag gjuta en japansk suisekisten i betong/tuff som jag skrev om här. Den ska placeras där det finns en liten gräsplätt kvar (bredvid lyktan).

2013a

1 kommentar:

Laila sa...

Det ser redan mycket bättre ut än när vi var där!
I morgon tidigt åker vi till Gotland! Snälla grannar sköter växthusen och jag har lovat mig själv att inte oroa mig alltför mycket för ökenspridningen som hotar i trädgården...
Kram