tisdag 21 januari 2014

Vintrig kurshelg på Skillebyholm

Skillebyholm/Ytterjärna bjöd på en fantastiskt vintrig kurshelg, nu i helgen. Inte mycket sol, men med ett fint, fint snöfall nästan hela dagarna. Det är något mycket rofyllt över en trädgård som vilar i vinterkylan. Trädgårdsmästarna “vilar” också och planerar för nästa säsong.
IMG_8681IMG_8683IMG_8685IMG_8684IMG_8687
Ett av ämnena för helgen var “Annueller & perenner”, så det var verkligen en kontrast att titta på fina blombilder från odlingssäsongen och samtidigt titta ut på det fina snöfallet. Arbets/Hemuppgiften till nästa gång är att beskriva 20 annueller och 20 perenner, samt rita en skiss på en rabatt ca 3 x 7 m.

Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^

Ett annat ämne i kurshelgen var “Människans 12 sinnen”. Det blev en fantastisk resa genom de 12 sinnena enligt Rudolf Steiner. De 12 sinnena är:
Känsel
Smak
Lukt
Syn
Hörsel
Värmesinnet
Språksinnet
Tankesinnet
Jag-sinnet
Livssinnet
Egenrörelse(Muskel)-sinnet
Balanssinnet
Det var mycket nytt att ta in så jag måste nog läsa mycket mer för att riktigt förstå allt
.IMG_8680
Under samma kursavsnitt fick vi gå ut och “känna in” en plats/ett rum som vi sen skulle beskriva dels “objektivt” och dels känslomässigt/med våra sinnen. Inte lätt för mig!! Jag valde att ställa mig vid en stor, yvig buske som i vinterskrud kunde uppfattas bara som en massa pinnar, men som gav mig inspiration till att skriva följande:
Tyst faller snön,
i mitt eget rum.
Devorna talar,
själv är jag stum.
(Devor är änglar som vakar över växterna.)
Först ställde jag mig med ryggen mot busken, men det kändes inte bra. Tänkte mig feng-shui med stöd i ryggen, men det fungerade alltså inte. Intressant!! När jag sen vände mig om och tittade in i busken omfamnade den mig och bjöd in mig till att vila i dess famn. Helst skulle jag velat stå mitt i busken.

^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^Å^

Helgen avslutades med att vi fick lyssna på två tidigare elevers examensarbete. De berättade livfullt och engagerat om sitt första år som företagare i trädgård. Det var mer florist än trädgård än så länge, men jag önskar de två kvinnorna all lycka & framgång i fortsättningen med sitt trädgårdsföretag M.A.G.G..
IMG_8690IMG_8688
el2012vilja
evalinnea

3 kommentarer:

samson sa...

verkar vara kul att gå på kurs och få lära sej en massa nytt som detta med sinnena
kram
maggan

Anonym sa...

Låter trevligt, men du var väldigt nära mig i Ytterjärna eller? nästa gång får du ringa mig Kram Lill

Viola sa...

Låter som en toppenhelg, intressant och spännande, waldorfpedagogik har alltid legat mig varmt om hjärtat...ha en fin helg, kram