torsdag 20 mars 2014

Trädgårdsmässan “Nordiska Trädgårdar” 2014

Nu är jag lyckligt hemma med ömmande fötter och ett glatt sinne från “Nordiska Trädgårdar”.
Jag fick sällskap av min tålmodiga kusin M i år igen på detta maratonlopp för trädgårdsintresserade!mässbilaga1
Vi gick ut hårt och satte oss och fikade och kollade in programbladet och lade upp strategin för dagen.
Det stod inte så mycket på min inhandlingslista i år, men “dra maten” fick följa med ändå. Jag har ju lärt mig att det blir tungt efter ett tag på trädgårdsmässorna oavsett hur lång (eller kort) inköpslistan är!
3 böcker stod på listan och 2 fick jag tag på.
tradgard-i-kruka  ratt-ur-jorden
“Trädgård i kruka” fick jag dedicerad av både Annika och Ulrica, de båda härliga författarna till boken.
Palsternacks- & polkabetsfrön från Runåbergs Fröer , kikärtsfrön från impecta och vattenkrasse från KLOSTRA letade jag reda på. I föreningen Sesams monter hittade jag en bekant och där begåvades jag med 3 sorters gråärt (den svenska kikärtan!). KRAV-märkta kryddor från PLANTAGEN tilltalar mig och där fick man 6 för 100:-. Klart man handlar då! Det blev salvia & citronmeliss för hela slanten i år.
IMG_9097
Det finns alltid mycket fint, kul & intressant att skåda på trädgårdsmässan i Älvsjö.
Bil/vraks/tema fanns det på några ställen.
IMG_9062IMG_9064
IMG_9080IMG_9082IMG_9083
IMG_9084
Idéträdgårdarna och balkongtävlingen är alltid inspirerande med alla kreativa lösningar & förslag på odlingsmöjligheter.
Huseby blev min absoluta favorit!
IMG_9066IMG_9072
Sen hamnade vi i Småland hos Astrid Lindgren.
IMG_9073
IMG_9075
Naturen knäcker man inte så lätt, den tar snabbt tillbaka vad den förlorat.
IMG_9076
Både sparsmakade och mer överdådiga balkonger var representerade.
IMG_9088
IMG_9087
Han var inte stor, den japanska silkestuppen, men han hördes!
IMG_9071
Nu är det ju vår & tulpantider och snart är det påsk.
IMG_9077IMG_9061IMG_9079

älvsjömässan14

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: