onsdag 9 april 2014

Övervintrade växter i en jordplastpåse

Under vintern har jag förvarat mina växter som jag köpte på en växtmarknad i STASS regi i höstas, i en jordplastpåse. Jag fläkte bara upp påsen och drog i sär plasten så att det skulle kunna gå att få ner blommorna. Det var ett experiment, som verkar ha lyckats. De växter (en Veronica) som jag lät stå kvar i plastkrukan, som jag stack ner i jorden, har klarat sig dåligt, eller inte alls. Jag hoppas på det bästa! Men de andra växterna verkar ha klarat sig mycket bra.
IMG_9325
Nu ska de planteras ut i “Pampiga rabatten” och jag hoppas på en härlig, fin blå färgsensation från praktveronikan (Veronica austrialiace) och från riddarsporren. En rosa allium fanns med också. Det kommer inte jag i håg att jag köpte, så det ska bli spännande att se vad det är för något. “Pampiga rabatten” var inte tillräckligt förberedd hösten 2013 för att jag skulle kunna sätta ner växterna redan då, så det fick bli att övervintra i en plastpåse med jord för dem. Och som sagt, det verkar ha lyckats!
Gräsen (där i mitten) ska få pryda i någon av terrakottakrukorna.

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: