söndag 11 maj 2014

Kurshelg i Trädgårdsmästarutbildningen på Skillebyholm

Nu var det några månader sen jag var på trädgårdsmästarutbildningen i Ytterjärna. Ämnet för en av helgerna intresserade mig inte och en helg var jag bokat på annat. Men nu i helgen var det äntligen dags att vara tillbaka i den fantastiska miljön på Skillebyholm.
Skillebyholm3
Ämnena för helgen var botanik, målning och praktik i grönsaks- och blomsterodlingen.
I botanikavsnitten fick vi stifta närmare bekantskap med de korsblommiga växternas, potatisväxternas och rosväxternas familjer. Jag missade förra kurshelgens botanikavsnitt, men jag får läsa igen det någon annan gång.
Med en flora i högsta hugg gick det utmärkt att följa med ändå.
IMG_9545
Några växter (här Lomme) vi varit ute och plockat examinerades mer noga än andra, från rot till minsta lilla frökapsel.
IMG_9546IMG_9547
IMG_9548IMG_9549
Fina hjärtan!
IMG_9551
Korsblommiga familjen har fyra kronblad på sina blommor och rosfamiljen har fem kronblad.
Sån´t har jag noll koll på!
IMG_9597
Växterna målade vi sedan av, men mina “konstverk” får ni tyvärr inte se!
IMG_9581IMG_9587
I grönsaksavsnittet var vi i växthusen och skolade om bredsådda, mikrosmå persiljeplantor och små tomatplantor och planterade större tomatplantor som kursen förra gången hade ympat på en resistent stam.
IMG_9557IMG_9558IMG_9559
I söndagens praktikavsnitt rensades och gödslades några av perennrabatterna i blomsterträdgården.
IMG_9601IMG_9602IMG_9604IMG_9605
På lunchen hinner man ta del av djurlivet på Skillebyholm.
Fåren har fått lamm, hönorna och en tupp var ute i det fria och grisarna rotade omkring i sin hage med stort välbehag.
IMG_9576
IMG_9573IMG_9574
IMG_9570
Avslutar med bilder på ett fint arrangemang med rabarber. De färska rabarberstjälkarna “krullar” sig så vackert i vattnet. Kanske något att ta efter? I mina ögon ett “typiskt” estetiskt tilltalande och fint påhitt av antroposoferna på Skillebyholm. Jag ska absolut “apa efter”.
IMG_9583
IMG_9584
Natten tillbringades hos herrskapet Opera och jag fick vara med och fira mormor Operas 78-årsdag med middag på lördagskvällen. Vilken ära! Tur jag inte drack så mycket vin för polisen stoppade mig och kollade körkort och nykterheten klockan 8 på söndagsmorgonen. Häpp!!

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: