måndag 25 augusti 2014

Trädgårdstripp till Enköping

Äntligen kom jag i väg till Enköping och de fantastiska trädgårdarna och parkerna som finns där, i helgen. Sist jag var där var 2009 när jag var på studiebesök med min ekologiska trädgårdsodlarkurs. Mycket kände jag igen förstås, men det var en härlig upplevelse att få frossa i blommor och andra växter igen. Det finns inte så mycket ätbart i dessa rabatter, men det måste ju vara vackert & kul också! ;)
Drömparken och Idéträdgårdarna blev mest uppmärksammade av mig. Allra mest intresserad var jag av de fem tematrädgårdarna bland de idéträdgårdar som finns längs Åpromenaden. Det finns hur mycket som helst att titta på (enligt Enköpings hemsida finns det 25 parker i staden!), men jag tror man gör klokt i att välja ut 2-3 delar som man studerar lite mer ingående. Har man möjlighet kan man ju alltid åka dit igen! Det finns fint infomaterial och växtlistorna är mycket  värdefulla om man vill införskaffa något som man “faller” för,

Drömparken
Sommaren börjar ju lida mot sitt slut, så det börjar bli lite höst i rabatterna i Drömparken. Det mesta gick  färgmässigt helt i min smak. Allt är ju perenner, så jag fick en hel del idéer till rabatterna i Västergötland.
2014-08-23 0027
Idéträdgårdarna
Längs Åpromenaden i Enköping ligger de 16 idéträdgårdarna i en lång, lång rad. Där ingår “Tematrädgårdarna” och vad sägs om “Franska örter”, “Labyrinten”, “Fjärilsrabatten, “Miniparken”, “Låt hjärtat vara med”, “Bikupan”, “Blå Trädgård”, “Mötesplats för alla”, “Kryddor från när och fjärran”, “Linnés nyckel” eller “I örters saft finns naturens kraft”?
2014-08-23 002
Tematrädgårdarna “Det var en gång ….. ”
En av de bloggare som jag följer (Lill-Hasta) går på trädgårdsmästarkursen i Enköping och har varit med och gjort en av tematrädgårdarna (Törnrosa) och bloggat om det. Tematrädgårdarna har en egen blogg också.
Läs mer här och här.
Det var en helt fantastisk upplevelse att få se tematrädgårdarna “live”. Vilket jobb de har lagt ner, eleverna på trädgårdsmästarutbildningen!!!! Minst 10 poäng av 10 möjliga.
Vilken fantasi!
Vilken kreativitet!
Jag låter mina fotocollage tala för sig själva.
2014-08-23 0021
Trollkarlen från Oz
  2014-08-23 0023
Tusen och en natt
(Här fanns det faktiskt lite ätbart i “marknadstorgets” odlingslådor.)
 2014-08-23 0024
Törnrosa
(Nu vet jag vad jag ska göra med min gamla sängstomme!)
2014-08-23 0025
Trollskog
2014-08-23 0026
Robin Hood
(Stubbar som extra sittplatser lite var stans i trädgården kanske skulle vara nå´t!?)
2014-08-23 0022
Vädrets makter var med mig nästan hela förmiddagen, men under lunchen brakade det löst med blåst och regn. Som tur var satt jag inomhus då.

Det var en härlig påfyllning av energi inför en ny arbetsvecka.

http___signatures.mylivesignature.com_54492_257_601CFB984AC3588314C3A678DA4AFE3E

5 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Har hört en del om Enköpings trädgårdar tidigare, men inte sett några biler från idéträdgårdarna. Nu känns det ju verkligen som om jag missat nåt... nästa år måste en resa bli av... grönsaker eller ej. Varför inte översätta nåt av dessa teman till grönsaksvärlden... sängen är ju som gjord för detta!
Bland dina bilder blir nog ändå trollskogen min favorit. Blir så impad av de som lyckas göra små dammar som ser naturliga ut.
Tack för rundturen
Anette

Jannibele sa...

Skjønner at det har vært en fantastisk tur. Her var det mye inspirasjon å hente.

Viola sa...

Roligt att höra utav dig och det är dags för förändringar kan jag läsa mig till :-) lycka till med försäljningen, kram

Hanneles bokparadis sa...

Tack för bilderna!
Någon gång ska jag väl komma dit...

Odlarlust sa...

Hej EvaLinnea.
Vad roligt att du kikade förbi våra trädgårdar! Och vad roligt att läsa ditt inlägg med dina fina bilder. Det är alltid roligt att se trädgårdarna genom någon annans ögon.
Enköpings Trädgårsmästarutbildning är inriktad på växtkunskap och ledarskap. Vad det gäller växtkunskap så är det i huvudsak perenner, lök o knöl, lignoser, och sommarblommor som avverkas. Grönsaker och grönsaksodling är inget som ingår i utbildningen och eftersom tematrädgårdarna går ut på att tillämpa de kunskaper som vi har fått genom utbildningen blir det ganska lite av den varan, även om jag själv tycker att det går bra att använda sig av grönsaker i gestaltning. Det värsta är väl att grönsaksfly och andra fjärlislarver är så glupska på kål och annat... :-/
Ha det riktigt gott!
Anna