fredag 21 november 2014

Blommig fredag – Det bästa med november

Det bästa med november är …………….. Hm, låt mig tänka!
Är det något som är bra med november egentligen!!?!! Denna den mörkaste månaden på året.
Nä, inte mycket, men det finns ljusglimtar …..
Tazett-08
1) Julpyntstidningarna kommer
2) Även trädgårdsmagasinen är julpyntade
3) 1:a adventssöndagen den 30/11 och jag köper de första adventsblommorna. I år är det tazetter.
4) Äldsta barnbarnet fyller år
5) Det är “okej” att tända en massa ljus
6) De första slingorna kommer upp och lyser upp tillvaron
7) Amaryllisar börjar säljas
8) Snön kommer (inte?)
jdljul14ELA
10383661_10152787785024566_5037366220424770866_n10523339_753156851386230_7077770298121599139_n
Ska man nu börja odla sina egna grönsaker i den utsträckningen att man ska vara självförsörjande, så “måste” man nog förkovra sig inom grönsaksmatlagningen. Det gäller iaf mig!
Härligaste (och enda) helt vegetariska mattidningen kom med sitt julnummer i veckan.
10426301_1573356226226999_6365326111003192411_n
Advent är en härlig tid och till 1:a advent har jag köpt en kruka tazetter.
Jag hoppas de kommer att blomma innan jul.
IMG_1181IMG_1183IMG_1182 
Se fler tolkningar av veckans tema genom att klicka på bilden nedan.
blommigfredag2014
En skön helg önskar
sign3

10 kommentarer:

Villrose sa...

Det var da mange lyspunkter!
Tazetter har jeg nettopp kjøpt :-)

Lotta sa...

Wow, så mycket vackra november bilder, du har verkligen fångat det bästa på bild. Trevlig helg! /Lotta

Anette i Torsåker sa...

Härligt att läsa din positiva lista. Jag behöver verkligen komplettera min lista...
/Anette

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Mmm.. känner också att advent är en ljuvlig tid. Att lära mer om vegetarisk matlagning är kul och kan ge nya kulinariska kickar. Pröva en härlig lasagne till exempel :)

Ha en fin helg! Carina

Luna Eks Trädgårdsblogg sa...

Ja, denna november har jag sökt inspiration genom tidningar mer än jag brukar. Jag har läst julnumren med Allt om mat, AOT förstås och Fixa trädgård, Sköna hems, men Vego Jul ser väldans intressant ut. Vår julmat består av minst hälften vegetariska rätter och tillbehör.

Tack för tipset! Ha det bra!
Luna

Unknown sa...

Det er koselig å lese ukeblader og bøker i novembermørket:)

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Mycket bra tolkning! Kanske måste jag testa tazetter i år, något nytt för mig.
Ha det gott!//Ulrika

Skaparglädje sa...

En sak till som är bra med november är att man kan pyssla mycket inför advent/jul. (tycker jag)
Kram!

Jannibele sa...

Så mange gode ting du finner med november. Ha en fin søndag!

Rost och rädisor sa...

He, he, Du hittar ju massor av bra saker med november! Visste inte ens att det fanns en mattidning med bara vegomat. Ja, jag har väl inte letat precis. Vi har dock bokat vegetariskt julbord på Linnés Råshult med Erik Måneld som ju inte bor långt från Villa Linnéa. Ska bli trevligt.
Ha det så gott
Anette