tisdag 10 april 2012

Potatisskörd á la 2012 är inledd

Eftersom det inte blir några frösådder för min del i år känns det härligt att iaf få sätta i gång med nå´t!
Har satt 45 potatisar (5 sorter) på förgroning med den metod som jag lärde mig på kursen “Ekologisk trädgårdsodling” förra året. Man ställer potatisen i lite jord och vattnar ytterst lite (spraya är bäst).

IMG_0895
IMG_0902IMG_0905
IMG_0903
Jag har samlat på mig creme fraiche-byttor, avklippta mjölkförpackningar och keso-burkar för detta ändamål under vintern. Nu kom de äntligen till återanvändning.
Sorterna jag satt är: Juliette, Cherie, Amandine, Marine och några överblivna “ICA”-potatisar som börjat gro.IMG_0896
Nu står hela härligheten i min gillestuga och väntar på att det ska bli maj och de ska få komma i jorden. Det kommer att bli en potatissort per pallkrage, med ICA-potatisen däremellan.
Det kan vara lite för kallt i gillestugan, så händer det ingenting på några veckor (tills jag kommer ner från Stockholm igen) får jag flytta dem till tvättstugan.
Förra året såg det ut så här i de avklippta mjölkförpackningarna efter ett tag:
IMG_1653IMG_1655
Hoppas på samma lycka i år!

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

2 kommentarer:

Laila sa...

Härligt! Ska köpa sättpotatis på mässan, vi kommer nog att gå dit på torsdag. Här är kallt så jag drar nog till stan snart.
Har kusinen hört av sig?
Kram

Margot sa...

Vilket intressant odlingssätt och kul med så många olika sorters potatis! Vi har inte bestämt någon speciell plats i Småland än, men det ska helst vara nära vatten! Har hyrt en stuga där nere i sommar så vi får åka runt och titta lite och så har vi några år på oss också att hitta något bra som passar oss.
Ha det gott!
Kram