söndag 8 april 2012

“Slow Gardening”

Långsamt, långsamt ska jag erövra gräsmattan på Villa Linnea. Sakta men säkert ska grässvålen tas bort bit för bit (grävas upp eller täckas över). Jag vet inte om det är “slow gardening” men just nu så känns det så.
“Trädgård är något du skapar, inte köper. Jobbar du med och inte mot naturen, och undviker att försöka göra allt på en och samma gång, kommer naturen att hjälpa dig på traven” (läs mer).
Jag gillar tv-programmet “Den njutbara trädgården” med Alys Fowler och jag skulle säkert gilla hennes bok också, men nu har jag så många trädgårdsböcker så det räcker för ett tag.
9113024124

Årets erövring av gräsmattan har börjat på Blåbärsvägen.
Där ska det bli en surjordsrabatt.
Blåbärsvägen ligger norr om huset. Tre blåbärsplantor (därav namnet på trädgårdsdelen) står där tillsammans med två rhododendron än så länge. En rhododendron har jag fått och en har jag hittat i skogen (där alla grannar lägger det som de inte vill ha i sin trädgård längre). Kan vara rena fyndplatsen som ni märker!
Som kant har jag lagt en gren från morellen, lagt i de eklöv jag kunde kratta upp på min tomt och sen har jag fyllt på med torv & täckbark (i köpepåse). Under ligger tidningspapper. Vattna, vattna, vattna! Jag ska fixa mer eklöv och eget “flis” till resten av rabatten och några torvblock ska få bli kant mot huset. Jag har ingen aning om det funkar att göra en upphöjd surjordsrabatt så här, men det är värt att pröva. Allt för att slippa gräva!
IMG_0861IMG_0863
IMG_0865IMG_0873
En vit rhododendron är beställd och ska planteras som “avslutning” på rabatten längre bort längs huset.
Sen ska jag ha lite mer låga växter förstås.
Eller kanske inte?
Trädgårdsplattorna, som jag har som en stig/väg/gata runt huset, delar upp gräsmattan här i två ungefär lika stora delar.
IMG_0862
Mitt emot surjordsrabatten (till höger på bilden) ska jag gräva bort grässvålen, förbättra jorden och samla på mig så många aklejor som jag bara kan. Projekt för 2013? I år blir det största grävprojektet den utökade örtagården.

Fortsatt GLAD PÅSK
önskar

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: