lördag 7 juli 2012

Surjordsrabatten (forts)

I ett tidigare inlägg har jag visat min surjordsrabatt med tre blåbärsplantor och två rhododendron. I år blir det lite blåbär, iaf på plantan/busken från förra året (Patriot).
IMG_2179IMG_2180
De två nya blåbärsplantorna (Putte och Emil) ser inte ut att få några bär så här första året.

Den “fådda” rhododendronen (Cat. Grandiflorum, Praktrhododendron) har blommat med en ljuvlig rosa färg, men “den hittade” väntar tydligen ett tag med att blomma. Den ser pigg & fräsch ut så jag tror nog den kommer att komma igen och blomma så småningom. Vi får se!
IMG_2172IMG_2181IMG_2173

Nykomlingen i surjordsrabatten i år är en vit rhododendron; Cunningham’ s White.
IMG_2171 IMG_2351
Längtar till den dag den blommar!!

I det tidigare inlägget visade jag hur jag utökade rabatten med att bottna med tidningspapper och sen lägga “egen” flis ovanpå. Det har fungerat över förväntan. Nu återstod att utöka rabatten ända bort till den nya vita “donnan” så att det blev en sammanhållande enhet av det hela. Den egna flisen räckte inte, så jag fick toppa med köpt täckbark.
IMG_2355
Några säckar täckbark senare:
IMG_2361

Jag läste nå´n stans att smultron skulle kunna trivas i en surjordsrabatt. De växer ju vilt i skogen och där är det minsann lågt pH av alla barr som faller ner. Jag ska testa.
IMG_2384 IMG_2386
IMG_2382

I eftermiddag kommer två kära väninnor från Stockholm på besök. De stannar till på måndag. Det är tredje sommaren de tar sig tid att komma och hälsa på mig här i Småland och det är jag så glad för. Programmet är hemligt pga. en lite speciell anledning. Återkommer om det på måndag.

Ha en jätteskön helg!

el2012kärlek

3 kommentarer:

Laila sa...

Smart utvidgning av rabatten!
Våra smultron kommer precis överallt utom där vi har surjord! Ska bli intressant att se hur dina gör.
Trevligt med besök!. Snart blir vi "besökare" åker till Gotland och hälsar på hos Jonas m familj och en del vänner. Närmaste grannen tar hand om trädgården och växthusen. Lite tråkigt att åka härifrån nu när tomaterna börjar mogna och pionerna blommar som bäst och rosorna slår ut och kantarellerna tittar upp här och var på tomten...
Kram

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Visst är det både roligt och spännande att förverkliga sina idéer.
Hoppas nu att solen skiner när du får besök av goda vänner.
Trevlig helg
Birgitta

Camilla sa...

Fådda växter är extra roliga : )

Camilla