fredag 26 juli 2013

Majsens utveckling

Nu kan jag glädjas åt fyra blivande majskolvar!
Det har varit barnsligt roligt och spännande att följa majsens utveckling från frö till planta. Jag har aldrig sett eller ens funderat över hur majs växer men jag tror att jag har inbillat mig att det är en kolv överst på varje planta. Men så är det ju inte.
IMG_6762IMG_6763IMG_6768IMG_6769
Överst på varje planta tronar hanblommorna.
IMG_6873IMG_6875
Sen kommer det fler kolvar längs med stammen med honblomman som en tofs överst. De här bilderna är tagna ca en vecka efter de översta.
IMG_6876IMG_6877IMG_6878IMG_6879
Lite regn skulle inte skada, men det blir att vattna snart tror jag. Nå´t regn verkar det inte bli inom den närmaste framtiden. Fortsättning följer.

2013a

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Min dotter odlar också majs. Hon har fyra plantor i komposthögen. Ska ta en titt på dem imorgon, roligt att jämföra med dina.
Hur länge till är du kvar i Nöbbele? Jag har aklejafrön till dig. Ska jag skicka dem till dig?!
Sommarkram!

Veronica sa...

jag har inte planterat nån majs alls i år...
Undrar varför? För det är sååå vackert!

Hélena sa...

Så roligt! Det bara vi testa nästa år :-)
Kram Hélena

Unknown sa...

Mycket kul att se att din majs går så bra. Vår majs går väl sisådär men en kolv verkar det bli i alla fall. Våren för oss var lite efter med allt, utplanteringen blev sen, plantorna stod länge i små krukor.
Välberesta plantor har du också...
Kul att det verkar bli utdelning!
/Familjen Spade