fredag 30 augusti 2013

Alunrot & japansk lönn har flyttat ihop

Färgmatchningen fortsätter. Nu har jag flyttat två alunrot (-rötter?) som stod i Gästboksrabatten till “nästa års rabatt”. De höll på att drunkna i alla aklejor som nu äntligen börjar sprida sig. De blev jättefina tillsammans med den japanska lönnen och blodflädern i “Japanska Hörnan”. Den japanska lönnen syns knappt, så eländig är den, men den finns där i mitten av bilden till vänster, nedanför suisekistenen. Två bolltistlar (från STASS växtloppis) kom också i jorden. De har sina “kompisar” på andra sidan gången.
IMG_7505
IMG_7496 IMG_7498
IMG_7512 IMG_7518
IMG_7517
Jag tillämpar ibland en form av täckodling, dvs jag lägger trädgårdsavfall och gräsklipp direkt på jorden i rabatterna och trädgårdslanden (i mitt fall pallkragarna) utan att låta det passera komposten. Maskar, mikroorganismer och annat gör ett bra jobb ändå. Lite latmask över det hela och det ser ganska skräpigt ut, men det spar tid och energi. Än så länge har jag bara lagt blommor som jag gärna vill ska fröa av sig direkt i rabatterna. I kökslandet är det mest gröngödningsgrödor som jag lägger direkt på jorden i pallkragarna utan att först låta det förmultna i komposten.
Den principen har jag även använt när det gäller att preparera nästa års rabatt. Jag började redan förra året att lägga alla grästovor, gräsklipp och vissna blommor där jag bestämt att rabatten skulle ligga. Det har sett, och ser i viss mån fortfarande, “skräpigt” ut, men nästa säsong kommer det att bli dagstidningar, jord och täckbark (om det behövs) som översta lager och då blir det så snyggt så snyggt. Samma princip har jag använt på den lilla plätt som nu är planterad.
Tidningspappret är till för att hålla så mycket ogräs som möjligt borta. Ett tjockt lager med tidningspapper gör att det blir mörkt under och då växer det dåligt, som ni vet.
Här står växter från STASS växtloppis som ska ner i rabatten nästa år, när det har blivit mer jord att sätta växterna i. Det är stormhatt, allium, silverfryle och tre olika sorters veronika. “Skräpet” bakom påsen är gräsklipp, solrosstjälkar, malört och daggkåpa. Längst bak i bild syns en liten bit av den markduks- & täckbarkstäckta gången.
IMG_7508
Rabatten kommer nog att bli ganska högväxt och pampig, så den kanske ska heta “Pampiga rabatten”? Jag har fler allium och två honungsört i “Gästboksrabatten” som också ska få flytta hit, men jag vet inte var de växer just nu, så de måste komma upp igen nästa vår, så jag vet.
2013a

2 kommentarer:

samson sa...

det kommer att bli så fint
ja,det gäller att ta vara på allt trädgårds avfall och inte köra det på tippen som jag ser att mina grannar gör,
idag har jag suttit och kollat på träd på nätet,det svåra är den zon vi odlar i,allt som man vill ha är till för betydligt lägre zoner
ha det så bra
maggan

Bettina Bäck sa...

Jag tycker det låter smart, jag är inte så känslig för om det ser lite skräpigt ut, bara det fyller ett syfte. Pampiga rabatten, kan knappt vänta. :-)