tisdag 6 augusti 2013

Yin-yang-tecken i trädgården

Jag har sedan jag gjorde projektarbetet i kursen “Ekologisk trädgårdsodling” 2011, funderat på hur jag ska få in ett yin-yang-tecken i trädgården. Min plan var att det skulle bli en stenläggning på uteplatsen (utan tak) på 2 x 2 m (5 x 5 plattor á 40 cm). Det blev inte av, mycket pga av att bordet som stod där användes som uteätarbord och att parasollet behövdes för att skugga uteplatsen (under tak) på kvällarna. Någon annan lämplig plats för ett yin-yang-tecken har jag inte hittat.
I år har det blivit två uteätarplatser på andra platser i trädgården så nu så ……
Jag började med att minska ner stenläggningen till ca 120 x 120 cm  (3 x 3 plattor). Det blir mer praktiskt så, man passerar nämligen stenläggningen när man går från köket till uteplatsen under tak och ska helst inte gå på den.

Så här gick det till:
9 trädgårdsplattor + ogräs togs bort och sanden jämnades till.
IMG_6997IMG_7004
En cirkel ritades mha två pinnar och ett snöre. Den svängda linjen ritades på fri hand.
IMG_7005IMG_7009
Den vita och den svarta “pricken” lades först. Sen byggdes ytorna upp av de tumlade dekorationsstenarna som jag köpte 2011(!). Lite pilligt var det allt! Jag provade både att börja i kanterna och att bygga upp från “pricken”. Det bästa var att bygga upp från kanterna. Lite korrigeringar här och där och omflytt av stenarna behövdes innan det var klart.
IMG_7013
IMG_7052IMG_7078
Det var, som sagt, ganska pilligt att få till formen med stenarna, men som med allt annat, när man är klar har man lärt sig hur man ska göra. Det behöver fyllas i med mindre stenar i “rätt” färg mellan de större stenarna på några ställen, innan jag är riktigt nöjd.
Till sist, det roligaste, att pynta lite.
IMG_7106
IMG_7098IMG_7108
Buddha har ett elektrisk “värmeljus” i händerna. Inte helt ok tycker jag, men ett riktigt blåser tyvärr ut alldeles för lätt.
Kuriosa: Det ligger ca 100 kg tumlad dekorationssten i yin-yang-tecknet.
Idé: “Feng shui för svenska trädgårdar” av Agneta Nyholm Winqvist (s 28)

Nu ligger stenarna lösa direkt på sanden. Det får de nog göra tills i vår, om jag inte hittar ett slags “betong” som man sopar ner och häller på vatten efteråt. Nå´n som vet vad det är? Jag har bara läst om det för länge sen. Men man googlar väl på sån´t numera, va?!?!

2013a

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Men vad fint! En sådan skall jag göra en vacker dag!
Tack för tipset.
Kram
Annika