fredag 6 september 2013

Blommig fredag - Sommaren som gått

Skoj att “Blommig fredag” är tillbaka efter sommaruppehållet: Veckans tema är “Sommaren som gått”. Efter årets fantastiskt varma och soliga sommar så kommer nog inläggen vara fullsmockade med mums för en trädgårdsnörd.
Blinkar
1-Blommig fredag Ojojoj, i vilken ände ska man börja?
Jag tror jag börjar från början, dvs i mitten av juni och början på min långa semester på Villa Linnea och följer upp med vad som var bäst/mest lyckat för varje månad.IMG_6233
IMG_6282
IMG_6284IMG_6285
Först kom som sagt juni och i mitten av juni lämnade jag storstadslivet i Stockholm för lugnet & harmonin i Småland. Den mesta tiden i juni fick faktiskt gräsmattan, för den hade växt något gruvligt i det varma vädret som varit sen jag lämnade Villa Linnea i slutet av maj. Det blev mycket gröngödning till mina odlingar, det blev det. Första året med många aklejor som blommade och pga det ganska kalla vädret tidigare i vår så stod många tulpanerna fortfarande i blom när jag kom ner från Stockholm.
I årets rabatt (potagern) hade redan solrosorna visat att de tänkte vara med. 
Premiär i köksträdgården blev förstås rabarbern och den första rabarberpajen. Jag var mest lycklig för att några av alla de majskorn jag satte hade klarat sig och vuxit till sig på friland i potagern
.IMG_6380
IMG_6305IMG_6308
Sen kom juli och det bästa med den månaden var umgänget med mina släktingar, vänner & bekanta, både de som jag hälsade på och som hälsade på mig. Go´aste utflykten med barnbarnen (och deras föräldrar) gick till Astrid Lindgrens värld.
IMG_6601 
I trädgården blev det ommöblerat båda här och där.
Den mesta tiden lades på att fixa till på framsidan av huset och den del som ligger åt öster.
IMG_6366text
I köksträdgården och potagern såddes frön, med varierande framgång. Fröna i en av morotsfröpåsarna var INTE morötter utan rädisor (längst till vänster). Kan de vara utbytta eller var det fel från början? Kul överraskning blev det iaf.
IMG_6382
IMG_6442IMG_6443
Potatis och sparris!!!
IMG_6385IMG_6416 
Rufsigt, tufsigt och härligt inslag i örtagården.
IMG_6482IMG_6484
Sist kom augusti och då kunde jag konstatera att det inte hade blivit mycket gjort inomhus.
IMG_6699
Den allra mesta tiden, till långt in på kvällen, hade tillbringats ute. Vilken fantastisk boost av sol & värme till vintern!! Jummy, säger jag bara.
IMG_6991
I augusti fick jag äntligen mitt yin-yang-tecken i trädgården och jag hittade en ny kärlek i blodfläder.
IMG_7099IMG_7112
Nu är det september och skördesäsongen är inne. Nu ska man skörda frukterna av allt pyssel i trädgården under säsongen.
Tända ljus och mysa!
IMG_7630
IMG_7711
IMG_7708
Klicka på “Blommig fredag”-bilden (eller här) så kommer du till länksamlingen hos Hélena med bloggen “Bland rosor & bladlöss”.

En härlig fredag och go´ helg önskar
el2012kärlek

6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Inget fel på växtkraften i din trädgård. nu har du mycket att ta hand om i ditt kök.

Anonym sa...

Vilken härlig köksträdgård! Är det takpannor (?) som används som kantgräns i "svängen"?

Hélena sa...

Oj, vad det har hänt mycket i din trädgård den här sommaren. Ser jättefint ut!
Kram Hélena

Charlotta sa...

Härligt att få följa din sommar och hoppas det finns mycket kvar att skörda ännu.
Ha en fin helg!

Margot sa...

Vilken härlig trädgård du har, frodig och fin! Härligt att få skörda lön för mödan!
Ha en skön helg!
Kram Margot

IreneL sa...

Tack för att jag fick följa med dig och se vad som hänt hos dig i sommar!
Ha en fin helg!