onsdag 4 september 2013

Månadsbild september 2013

IMG_7630
Nu är både solrosorna och äpplena (in)plockade.
IMG_7572IMG_7576
IMG_7575
Den största solrosen blev ca 25 cm i diameter och den högsta solrosen blev 2,7 m hög. Solrosor i en äkta Höganäs-kruka är vackert. Jag måste erkänna att det känns ganska skönt att de är borta, för de har på något sätt varit i vägen med sitt dominerande sätta att växa och trivas. Aldrig är man nöjd!
Så mycket äpplen som det blev i år har det aldrig varit på mitt enda lilla äppelträd. Men jag klurar på om det inte är ett sk familjeträd med flera sorter ympade för det finns iaf tre varianter äpplen som skiljer sig åt i både smak, storlek och utseende. Nu är trädet rensat på vattenskott & annat som skulle bort. Det ser riktigt friserat och luftigt ut.
IMG_7540
IMG_7541IMG_7542IMG_7543
I köksträdgården är potatisblasten är borttagen, men några stånd ligger kvar i jorden, planteringsbordet står nu vid de pallkragar som ska få massor med näring nästa år (komposterna ska stå där och gröngödningsgrödor och/eller bönor ska sås i de andra pallkragarna), vintersalladen har börjar gro och det har kommit några nya sparrisskott. De icke vita pelargonerna blommar som aldrig förr (de har fått både nässel- & guldvatten som gödsling i år).
IMG_7579
Hammockens dynor och parasollet åker snart in i garaget, gräset ska klippas och “Pampiga rabatten” förberedas inför nästa år innan jag åker till Stockholm för den här gången. Pamp-rabatten har fått täckbark längs med häcken hela vägen och några växter är, som jag tidigare skrivit om, planterade. Nu ska övriga rabatten täckas med tidningspapper, jord och några tyngder som håller allt på plats tills i vår.

2013a

1 kommentar:

Hélena sa...

Wow, vilka solrosor! Riktig höstkänsla fick jag när jag tittade på dina bilder :-) Vackert!
Kram Hélena