torsdag 16 maj 2013

Månadens favoritväxt i maj - Kungsängslilja

Äntligen är jag i Nöbbele igen och kan fota min favoritväxt i maj – kungsängsliljan, Upplands landskapsblomma och den coolaste blomman i trädgården just nu. Den vill jag ha massor av!!! Särskilt den vita.
kungsangslilja
Planterade de första på hösten förra året, så nu vill jag se att de trivs och sprider sig. Växtplats företrädesvis fuktiga strandängar står det i Wikipedia. Jahaja, då får jag nog allt ta och vattna lite mer då, för det har inte regnat mycket här i Nöbbele på sistone inte!
Läs mer om kungsängsliljan på Wikipedia eller i “Den virtuella floran”.

MFFRG_~1
Nu såg jag att även bloggen “Helt enkelt hemma hos mig” och “Utomhusliv” har kungsängsliljan som sin favorit i maj, så vi är iaf tre i “the frittilaria fan-club”.
Klicka på bilden ovan så kommer du till länksamlingen med favoritväxter i maj, hos Anna/Vattenkanna.

2013a

7 kommentarer:

Hélena sa...

Så otroligt fina de är! Måste skaffa fler!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Skaparglädje sa...

Visst är den fin.
Fick du en chock när du kom hem till din trädgård i Nöbbele, för det hade väl hänt en hel del i naturen och växtligheten under de här veckorna. Nu får du passa på att njuta för fullt.
Kram!

Anna Vattenkanna sa...

De är så fina och annorlunda. Hoppas att du får en hel äng!

Kram

Leena sa...

De är verkligen fina, kungsängsliljorna! Hoppas dina trivs och sprider sig, och samma önskar jag med mina, också satta förra året. Tack för tipset med vattningen, min rabatt kan nog inte ses som en fuktig strandäng ...
Ha en skön helg!

bakom berget sa...

Vem gillar inte Kungsängslijan! Här utanför Uppsala, växer de ju vilt till och med. Tänkte jag skulle passa på att önska dig en fin helg!

Kram Åsa.

Rosor och Akvileja sa...

Jag har dem med, och vill att d blir fleeer ;)
De lila med rutor är min favorit.Åsa

samson sa...

underbara små klockor
ha det så bra
maggan