torsdag 2 maj 2013

Potagern (fortsätter växa fram)

Nu har potagern utökats med ett svart klätterväxtstöd. Två halvrunda klätterstöd från BILTEMA (av alla ställen på jorden!!!!) är ställda så de bildar en rundel i det NV hörnet, som stöd åt något som ska klättra. Det NV hörnet är området för “stöd i livet” så jag tänkte det kunde passa med ett stöd för en ”klättrare” här. Klättraren blir en vit luktärt. Köpte frön från Impecta (ROSENVIAL ‘White Pearl’) på trädgårdsmässan. Den ska vara perenn, så jag hoppas den kommer igen år efter år. Lite kitsch och annat pynt bryter av det svarta.
IMG_5615IMG_5616IMG_5624IMG_5625
I området för hälsa (mitten) har jag börjat ställa ut alla krukor med aloe vera och agave. De symboliserar hälsa på ett bra sätt, tycker jag. Får se om jag vågar låta dem stå kvar när jag åker till Stockholm igen, på några veckor.
IMG_5619 IMG_5618
I SO-hörnet (välstånd, rikedom, överflöd), utanför själva potagern, har jag planterat de lavendelplantor som tidigare stod i “Gästboks”-rabatten. Lavendel har den “rätta” färgen för denna hörna och ska finnas i överflöd i hela trädgården. Just nu ser de inte mycket ut för världen, men snart så.
IMG_5621
I SV-hörnet (relationer) har jag planterat kärleksört.
IMG_5622 IMG_5623
I väster ligger området för barn & kreativitet, så där har barnbarnen ställt sina vindsnurror. Färg piggar upp!
IMG_5609 IMG_5611
En vild chansning är det förstås att så frön redan nu på friland, men jag testar solrosor, kryddtagetes, ringblommor, krasse och en påse med frön till ätbara blommor som jag fått av barnbarnen (bl.a. gurkört).
IMG_5620
Sådden ska ju vara i mönster i en potager så jag har sått solrosor tvärs över tre pallkragar (två på diagonalen och en i mitten) och sen som skissen nedan visar.
Nu är det bara resten kvar! Blinkar
IMG_5628
Jag kommer att drömma mardrömmar om för tidiga och misslyckade sådder, men nu är fröna i jorden iaf! Går det åt pipsvängen så finns det ju fler frön att peta ner.

2013a
Vill du läsa mer om hur potagern växt fram?
Här, här och här finns mer att läsa och titta på.
Idé-collage har jag visat här.

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Oj, så flitig du är. Det kommer att bli så snyggt.
Biltema är en bra butik, de har det mesta.
Kram!

Viola sa...

Man vet inte hur man ska så i år för jorden har ju alldeles nyss blivit uppvärmd...ser kanon ut hos dig, ha en fin helg, rkam

Viola sa...

kram ska det va.....

Bettina Bäck sa...

Kul! Och äsch, vill inte fröna står ju vindsnurrorna kvar. :-)