lördag 16 augusti 2014

Klematisdrömmar

Ända sen jag flyttade till Villa Linnea och kapade häcken mot gatan till ca 120 cm har jag drömt om att ha klematis slingrande över thujorna och ädelgranarna där. Jag har aldrig lyckats att få klematisarna att slå rot och börja växa och så småningom växa sig så stora att de väller över alla breddar. Troligtvis beroende på att de gamla och väletablerade växterna i häcken har tagit allt och inte lämnat något, vare sig vatten eller näring, till någon annan växt än sig själva.
Nu har jag iaf lyckats få en stickling att slå rot och växa till sig så att den tittar upp över kanten på häcken. Något vällande över kanten kan man inte tala om, men jag är lycklig över de få, men ack så fina, små blommorna som ändå blev.
IMG_0425  IMG_0427IMG_0426IMG_0429
Nu blir det inga fler försök att få en fin inramning av häcken mot gatan med klematis, utan jag får vara glad över det som blev.
http___signatures.mylivesignature.com_54492_257_601CFB984AC3588314C3A678DA4AFE3E

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

Klematis 'Sommer snow' är frodig, de italienska fyller inte mycket...