onsdag 13 augusti 2014

Squash-skörd

På en och en halv vecka händer det mycket i squash-landet.
Här är skörden efter min bortovaro!
IMG_0635 IMG_0632IMG_0630 IMG_0631  
I år har jag sått 4 olika sorter; Black Beauty (KLOSTRA), Tondo (klotrund, Runåbergs), Custord White  (vitt flygande “tefat, Runåbergs) och Red Turban (vintersquash/pumpa, Runåbergs). Tondo  och Black beauty har jag skördat tidigare i sommar och ätit på mina frukostmackor och haft i sallader (rå). Nu har jag även provat Custard White (stekt) i vitlöksolja med alrökt bisonkött till. Jo, det är sant! Vi var tre quinns på bisonsafari i somras och där kunde man köpa detta sällsynta, och dyra, men otroligt goda kött.
Gött!! Den som spar han har.
IMG_0650  IMG_0276
Det gröna “tefatet” (på undre bilden, till vänster) hade ramlat av sin kvist pga tyngden. Annars hade det förhoppningsvis blivit en jättestor “turban”. Det är fler på G och det ska bli skoj att se hur denna “turban” ser ut till slut.
http___signatures.mylivesignature.com_54492_257_88BBE7C3A20A379B0B8AA0A743DD19F5

2 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Fantastisk växtkraft i ditt trädgårdsland. Squash är användbart till mycket. Både matlagning och bakning.
Kram!

Rost och rädisor sa...

Det är ju så himla kul med squash och pumpor! Du har ju redan så du klarar dig till jul.
Kram Anette